Fr. 78.00

Analisi semiotica delle pitture murali - Carcere e istituto penitenziario di Ouahigouya

Italian · Paperback / Softback

Shipping usually within 2 to 3 weeks (title will be printed to order)

Description

Read more










I murales, nati dal bisogno umano di comunicazione, sono una forma di espressione artistica. Sottoinsieme dei graffiti, i murales sono immagini dipinte direttamente sul muro di un edificio, solitamente da artisti visivi. Il nostro studio è una lettura semiotica dei murales della prigione di Ouahigouya. Si tratta di interrogare i segni che compongono i dipinti del nostro corpus alla luce della semiotica, al fine di svelare l'eloquenza delle immagini. Per fare ciò, da un lato, alla luce della sintassi visiva del Groupe µ, ci interesseremo plasticamente alle forme, ai colori e alle texture, e poi, da un punto di vista iconico, ci concentreremo sulla triplice relazione degli elementi: il significante iconico, il tipo e il referente. D'altra parte, alla luce della teoria della narrazione di Greimas e Courtés, evocheremo la narratività che deriva dal racconto dei dipinti murali invocando la sintassi narrativa, lo schema attanziale ed eventualmente il quadrato semiotico.

About the author










Léonard NABALOUM has been a high school teacher since November 2011, and was certified in 2018. He holds a CAPES, a master's degree in performing arts, a DEA in language sciences and a doctorate in language sciences, semiotics option. He is the author of several articles published in international journals.

Product details

Authors Léonard NABALOUM
Publisher Edizioni Sapienza
 
Languages Italian
Product format Paperback / Softback
Released 30.05.2023
 
EAN 9786206048084
ISBN 9786206048084
No. of pages 92
Subject Humanities, art, music > Art > Art history

Customer reviews

No reviews have been written for this item yet. Write the first review and be helpful to other users when they decide on a purchase.

Write a review

Thumbs up or thumbs down? Write your own review.

For messages to CeDe.ch please use the contact form.

The input fields marked * are obligatory

By submitting this form you agree to our data privacy statement.