Sold out

IL Convivio (Classic Reprint)

Italian · Paperback / Softback

Description

Read more










Excerpt from IL Convivio

L'abito eligen_te secondo il quale conviene operare per es sere felici, a mio avviso, s' impersona in Matelda, che, come s'è detto, fa conoscere a parte a parte e gustare al poeta l'eden, cioè appunto la felicità consistente nell'operazione della virtù propria. Per altri la bella donna sarebbe, invece, la vita attiva secondo virtù.42 Ma questa l'esegesi biblica in carnava in Lia, e Lia n'è il simbolo anche per Dante nel sonno che anzi che il fatto sia sa le novelle egli si sogna la sorella di Rachele, a denotare che sta per giun gere in quella divina foresta la quale figura appunto l'ope razione-secondo virtù in vita perfetta, in cui consiste la felicità di questo mondofi'1 Vero è, che al pari di Lia anche Matelda canta, e coglie fiori. Ma il canto è espressione di letizia, e cosi la vita attiva secondo virtù come la buona abituale elezione arrecano diletto non fallace; il coglier fiori è figura dell'operare rettamente, e Matelda, se ha comune con Lia quest'atto, ha di suo proprio quello di scegliere tra i fiori stessi,°non sarebbe strano d'altra parte, che un tanto artista avesse usato a breve distanza, senza ragioni né filo sofiche ne' estetiche, due figure distinte per significare la medesima cosa, e che, dopo essersi servito del biblico per sonaggio, ne avesse con identico fine escogitato un altro di valore simbolico ignoto ai lettori, ripudiando senza costrutto l'autorità d' una tradizione poco avanti sancita solennemente ed accolta?

About the Publisher

Forgotten Books publishes hundreds of thousands of rare and classic books. Find more at www.forgottenbooks.com

This book is a reproduction of an important historical work. Forgotten Books uses state-of-the-art technology to digitally reconstruct the work, preserving the original format whilst repairing imperfections present in the aged copy. In rare cases, an imperfection in the original, such as a blemish or missing page, may be replicated in our edition. We do, however, repair the vast majority of imperfections successfully; any imperfections that remain are intentionally left to preserve the state of such historical works.

Product details

Authors Francesco Flamini
Publisher Forgotten Books
 
Languages Italian
Product format Paperback / Softback
Released 01.01.2016
 
No. of pages 40
Dimensions 152 mm x 229 mm x 2 mm
Weight 69 g
Subject Humanities, art, music > Linguistics and literary studies > General and comparative literary studies

Customer reviews

No reviews have been written for this item yet. Write the first review and be helpful to other users when they decide on a purchase.

Write a review

Thumbs up or thumbs down? Write your own review.

For messages to CeDe.ch please use the contact form.

The input fields marked * are obligatory

By submitting this form you agree to our data privacy statement.